Transkrypcja (wpisanie) aktów zagranicznych do Systemu Rejestrów Państwowych (Bazy Usług Stanu Cywilnego)
Wymagane dokumenty
-
pisemny wniosek osoby ubiegającej się o wpisanie aktu zagranicznego (urodzenia, małżeństwa, zgonu) do polskich ksiąg stanu cywilnego - druk do pobrania w urzędzie.
-
oryginał zagranicznego aktu stanu cywilnego
-
tłumaczenie aktu dokonane przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę tłumaczy Ministerstwa Sprawiedliwości
-
dowód wpłaty opłaty skarbowej ( 50zł,-)
-
dokument stwierdzający tożsamość (np. dowód osobisty lub paszport)
-
pisemne oświadczenie drugiego rodzica o wyrażeniu zgody na wpisanie aktu lub upoważnienie obydwojga rodziców dla innych osób (np. dziadków, rodzeństwa) na wpisanie aktu.
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Stanu Cywilnego w Będkowie ul. Parkowa 3
w godz. 7.30 – 15.30
tel. 44 725 70 25
Termin
Z uwagi na konieczność weryfikacji oraz uzupełnienia danych osobowych w oparciu a akty stanu cywilnego (np. aktu urodzenia) - zagraniczny dokument stanu cywilnego może zostać wprowadzony do komputerowego Systemu Rejestrów Państwowych (Bazy Usług Stanu Cywilnego) po upływie od 7 do 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Kierownik usc, który dokonał transkrypcji, wydaje lub przesyła, wnioskodawcy odpis zupełny aktu stanu cywilnego, w terminie z nim uzgodnionym.
Sposób załatwienia sprawy
-
interesant składa oryginały dokumentów wraz z ich urzędowym tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę tłumaczy Ministerstwa Sprawiedliwości oraz wypełnia wniosek o dokonanie transkrypcji (wpisania) aktu zagranicznego,
-
urzędnik sprawdza tożsamość osoby oraz kompletność dokumentów,
-
kierownik USC przenosi niezbędny akt stanu cywilnego lub występuje do innego usc o przeniesienie aktu do Systemu Rejestrów Państwowych (Bazy Usług Stanu Cywilnego),
-
sporządzenie właściwego aktu stanu cywilnego,
-
interesant w umówionym terminie odbiera odpis zupełny aktu stanu cywilnego – potwierdzając zgodność i prawidłowość danych..
Opłaty
50 zł,- za wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego po dokonaniu transkrypcji
Wpłaty opłaty skarbowej można dokonać w kasie urzędu lub na rachunek tut. organu podatkowego, nr konta 26 8985 0004 0070 0700 1007 0039.
Tryb odwoławczy
Odwołanie składa się w Urzędzie Stanu Cywilnego w Będkowie w terminie 14 dni od doręczenia decyzji, a następnie przekazuje się w celu rozpatrzenia do Wojewody Łódzkiego.
Informacje dodatkowe
Wniosek o wpisanie do polskich ksiąg aktu sporządzonego za granicą można złożyć do wybranego kierownika usc.
Transkrypcja zagranicznego aktu stanu cywilnego polega na wiernym i literalnym przeniesieniu treści zagranicznego dokumentu.
Wpisowi podlegają również odpisy aktu stanu cywilnego wydawane na drukach wielojęzycznych. Nie wymagają one tłumaczenia na terytorium Państw związanych Konwencją nr 16 sporządzoną w Wiedniu dnia 08.09.1976r. dot. wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego.
Uznanie wielojęzycznych odpisów może mieć jedynie miejsce w przypadku, gdy właściwy formularz został wypełniony zgodnie z zasadami określonymi w Konwencji.
Jeżeli odpis w sposób nieprawidłowy został wystawiony przez podmiot zagraniczny, kierownik urzędu stanu cywilnego w Polsce nie może go przyjąć bez żądania dokonania tłumaczenia.
Wniosek o transkrypcję może złożyć osoba, której akt dotyczy lub inna, która wykaże interes prawny lub faktyczny.
Dodatkowych informacji można uzyskać pod numerem telefonu 44 725 70 25, email – usc.ugbedkow@wp.pl.
Podstawa prawna
-
art. 22, art. 104-107 Ustawy z dnia 28.11.2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz.1741 i 1888 ze zm.).
wniosek_o_wpisanie_zagranicznego_aktu_stanu_cywilnego_do_polskiej_ksiegi_stanu_cywilnego.doc
Wyświetlony: 1240
Dodany 30.04.2013 10:36:40 przez Małgorzata Kąs-Zając
Autor dokumentu Małgorzata Kąs-Zając
Ważny do: bezterminowo
Modyfikacja: 30.04.2013 10:36:40 przez
Historia zmian [0]